Çirkef Protesto

Sevgili Çirkef’çiler,

  

Sizlere, yayymlamanyz temennisiyle bu mektubu yazmamyzyn sebebi, Ocak 2006 tarihli 6. sayynyzda, 26. sayfada imzasyz olarak yer alan “BA?KA BYR KÜLTÜR MÜMKÜN MÜ?” ba?lykly yazyyy üzerimize almamyz ve cevap verme gere?i duymamyzdyr. Dünya Sosyal Formu’nda kullanylmasyndan hemen sonra, 2002 yylyndan beri “Ba?ka Bir Kültür Mümkün”ü ?iar edinen ve içini doldurma gayretinde olan tek yapy olarak, söz konusu yazyyy Baraka ile ili?kilendirmekle i?killi davrandy?ymyz idia edilemez herhalde.

  

Yazy ile ilgili derdimize geçmezden önce, Çirkef’le dayany?mayy  önemsedi?imizi, ya?amasyny istedi?imiz bir dergi oldu?unu da belirtelim. Bu  nedenledir ki kendini Baraka aktivisti olarak tanymlayan ki?iler, Çirkef’çilerin  iste?i üzerine derginize yazy vermi?tir. Ve bu nedenledir ki Çirkef halen Baraka’da bulundurulmakta, satylmakta, okunmaktadyr.

    

“BA?KA BYR KÜLTÜR MÜMKÜN MÜ” ba?lykly yazy, bizlerin marka boykotlaryny önemsemedi?i veya sözde önemsemekle birlikte günlük ya?am  prati?ine geçirmedi?i gibi bir iddia içeriyorsa e?er, sizlere Dünya Sosyal Formu’nun, Kolombiya’da sendikacylary öldüren Coca Cola’yy boykot karary almasynyn ardyndan Baraka’da Coca Cola satylmady?yny ve bir yyl boyunca camymyzda “Coca(n) Cola Satylmaz, Yçilmez” yazyly bir afi? asylyldy?yny hatyrlatmak isteriz.

     

?ayet Çirkef’in Nike’a kar?y bir boykot örgütledi?i ve bizim bu boykotu deldi?imiz ima eidiliyorsa, biz böyle bir boykotu ne gördük ne de duyduk. Bize göre, fyrsat buldukça çykan bir derginin bir kö?esinde yazarak boykot örgütlenmez, boykot çaly?masy elini ta?yn altyna koymayy gerektirir. Kitleselle?mesi arzu edilen bir boykotun medya tarafy oldu?u gibi, sokak tarafy da, eylemlilik tarafy da vardyr.

     Ortada bir boykot olmasa dahi, kendi vicdan muhasebesinde Nike giymemek ya da Donald Amca’nyn hamburgerlerini yememek tarafynda olan anlayy?lary destekleriz elbette. Bizce de çengel, kemerler  ya da deniz kabu?u kapitalizmin birer simgesidir. Ancak bu, sahte ya da gerçek, küresel markalary kullanan ki?leri kapydan sokmayyz veya eylem alanyndan dy?laryz anlamyna gelemez, gelmemeli. Kaldy ki, sözü geçen yazyda yer alan “Bari ABD kar?yty-anti kapitalist eylemlere Nike’larynyzla gitmeyin” ifadesinde bir hata ya da  manüpülasyon vardyr. Zira bahsedilen eylem 1 Eylül Dünya Bary? Günü yürüyü?üdür.

Ayryca Baraka, gerek sokak festivali hazyrlyklaryndaki “Küresel Markalar Kar?yty Defile” tarty?malarynda, gerek “Küresel Direni?” isimli sokak tiyatrosunda, gerekse Argasdi Sayy:1,5’ta yayymlanan No Logo isimli kitabyn tanytymynda küresel markalara kar?y yürütülen anti-kapitalist hareketleri ve boykotlary anlamly buldu?unu ancak marka kar?yty hareketin de açmazlary olabilece?ini dü?ündü?ünü ortaya koymu?tur. “Çünkü marka kar?ytly?y, özlenen dünyaya, in?a edilmek istenen sisteme giden yolda önemli bir kö?e ta?y, kuvvetli  kitlesel bir araçtyr. Tek ba?yna bir amaç ya da son nokta de?il.” (Argasdi Sayy:1,5 sayfa:24)

   

Görünen odur ki Baraka’da kimse markalara tapmady?y ve kendini sadece bir marka boykotçusu olarak tanymlamady?y halde, sloganymyz ve dolayysyyla Baraka hedef alynarak böyle bir yazy yayymlanmy? ve bizce Çirkef, Baraka’ya haksyzlyk, aramyzdaki dayany?macy hukuka da ayyp etmi?tir. Sava?a Hayyr Koalisyonu’nda  birlikte bary?a hizmet etti?imiz, eylem alanlarynda omuz omuza yürüdü?ümüz ve bir çok kültürel ve sanatsal etkinli?imizde yanyba?ymyzda gördü?ümüz siz Çirkef’çilerle, bundan sonra da kar?ylykly dayany?maya yönelik bir ili?ki içinde olmak arzusundayyz. Ancak ?airin dedi?i gibi “A?k iki ki?iliktir!”

      

Baraka Kültür Merkezi adyna

    Nazen ?ansal R.